Најчешћа питања - правни аспект
* Кликом на питање отварате/затварате одговор
1.
Пријављивање запослених ван места – седишта Послодаваца (продајни центри , продавнице).Што се тиче пријављивања запослених на пословне јединице, систем Централног регистра дозвољава пријаву ван седишта обвезника плаћања доприноса односно на пословну јединицу. Корисничко упутство детаљно описује случај подношења пријаве на пословну јединицу обвезника.
2.
Како чувати документацију пријаве-одјаве за запослене?Тренутно у нашој земљи не постоји правна регулатива којa дефинише чување електронског документа. Док се ситуација не промени, након сваке успешно извршене пријаве/промене/одјаве, систем генерише МА образац, шаље на еМаил адресу обвезника плаћања доприноса, а ви сте дужни да је одштампате и као што Вас Закон о раду обавезује, дате свом запосленом у року од 15 дана, као доказ да сте га пријавили на обавезно социјално осигурање. Наравно, један примерак можете одштампати за ваше потребе, с тим да напомињемо да је цела историја пријава на осигурање за лица, која су запослена код вас (почев од оперативног успостављања Централног регистра) увек доступна на порталу Централног регистра и увек се може сачувати или одштампати. Оно што је битно да чувате, јесу докази на основу којих сте урадили електронску пријаву на осигурање и које сте у истој навели да поседујете, јер за исте одговарате лично, пошто Вас на то обавезује Закон о раду, а и одредбом члана 14. Закона о Централном регистру обавезног социјалног осигурања је прописано да се у јединствену пријаву подаци уносе на основу одговарајућих доказа, односно јавних исправа и евиденција прописаних законом и прописима донетим за спровођење закона, да за тачност података унетих у пријаву одговара подносилац пријаве, а за непоштовање ове одредбе прописане су и новчане казне и за послодавца и за одговорно лице код послодавца.
3.
Техничке могућности пријаве – одјаве већег броја запослених (по 1000 и преко) да би се поштовао законски рок од 3 радна дана.Што се тиче самих перформанси система, време потребно да би се поднела једна пријава путем портала је 10-15 секунди што значи да би за 300 пријава једна особа треба да издвоји 90 минута рада на Порталу, што сложићете се, стварно није много. У сваком случају, аутоматско подношење великог броја пријава тренутно не постоји, али се разматра као могућност како би се и на овај начин олакшало послодавцима. Ова функционалност би била засебна апликација која би се евентуално развила у наредних пар месеци, уколико се за тако нешто створе технички и законски услови. Више обавештења о овој теми ћете благовремено добити путем сајта Централног регистра.
4.
Пријава и одјава запослених на одређено време5.
Шта ће се догодити када дође до кашњења пријаве, одјаве или промене запослених после било ког датума када буде последњи рок пријаве преко Портала централног регистра електронске пријаве, одјаве или промене запослених?Према сада важећим позитивно правним прописима (Закон о Централном регистру обавезног социјалног осигурања, Закон о пензијском и инвалидском осигурањи и Закон о здравственом осигурању) прописан је рок за подношење јединствене пријаве (пријаве/промене/одјаве).
Од техничког успостављања Централног регистра и обавезе подношења јединствене пријаве преко портала Централног регистра у електронском облику Јединствена пријава подноси се најкасније пре ступања запосленог и другог радно ангажованог лица на рад, односно у року од три радна дана од дана почетка обављања делатности, односно од дана престанка запослења, престанка обављања послова или обављања делатности, односно од дана настале промене у току осигурања.За осигурана лица датум почетка осигурања увек је дан подношења пријаве, односно дан када се лице појави на шалтеру организације, јер се својство осигураног лица- члана породице стиче даном подношења пријаве.
Систем мора вршити контролу законски дефинисаног рока за подношење пријаве/одјаве/промене и датум подношења пријаве се увек попуњава системски и означава датум уноса података у систем. Други датум на форми пријаве-датум пријаве се може користити само код шалтерске пријаве и означава датум када је обвезник доставио документа на шалтер. Ова два датума се могу и смеју разликовати само у случају када се због техничких проблема (нпр. пад система) пријава није могла одмах унети у систем. У том случају, подносиоцу пријаве ће се издавати ручно попуњена папирната потврда која ће између осталог садржати датум покушаја подношења пријаве, разлог накнадног уноса, односно разлог немогућности уноса података оног дана када је пријава била поднета. У том случају, контрола законског рока датума пријаве у односу на датум почетка осигурања, датум престанка осигурања или датум дејства промене ће се вршити у односу на податак у пољу Датум пријаве који мора да буде мањи или једнак датуму подношења пријаве.
У случају када обвезник подношења пријаве не поднесе исту или је не поднесе у законом прописаном року, организације обавезног социјалног осигурања по службеној дужности, послодавац и запослени могу покренути управни поступак за утврђивање својства осигураника, као и поступак за измену датума одјаве који је Централни регистар утврдио по службеној дужности (програмска одјава).
6.
Наш Институт основан је Решењем Владе Републике Србије, државна је институција и није регистрован код АПР-а, већ у Привредном суду. Хтели би да обавимо прву регистрацију у Централном регистру и да се пријавимо за могућност електронске пријаве радника и осталих могућности које Вас портал пружа. Можете ли прецизно да нам наведете које радње треба да обавимо, односно шта је све од документације потребно и на који начин то достављамо (поштом или лично)?Обвезници плаћања доприноса који се не региструју у АПР је потребно да попуне папирни образац за доделу овлашћења и да тај образац потписан и печатиран заједно са доказима (решење о регистрацији надлежног органа, копију личног идентификационог документа законског заступника и документ о додели овлашћења) пошаљу у Централни регистар,( ул.Омладинских бригада бр.1,2. спрат, соба 232, тел. 3110365) који ће извршити проверу унетих података и у зависности од провера доделити овлашћења и о томе Вас обавестити.
Законски заступник не мора да поседује квалификовани електронски сертификат како би доделио овлашћења. Довољно је да попуни образац доделе овлашћења и овласти једно лице којем ће доделити администраторско овлашћење. То овлашћено лице ће даље вршити доделу/укидање овлашћења на Порталу Централног регистра сходно потребама фирме.
Техничка упутства за приступ и коришћење Портала и документ „Квалификовани сертификати, дигитални потпис и додела овлашћења“ у коме је детаљно појашњено коришћење квалификованих електронских сертификата и додела овлашћења, као и сам образац овлашћења,можете преузети са сајта Централног регистра, одељак еУпутства (www.croso.gov.rs).
7.
Из упутства се може закључити да ће нпр.књиговодствена агенција моћи да подноси пријаве за све своје кориснике,односно за запослене код физицких и правних лица којима врши услуге само ако на вашу адресу,односно на шалтер фонда достави .... решење...при цему ми није јасно шта знаци "документ о додели овлашћења"?Можда је могао да се искористи већ попуњени и достављени обрасци пореске управе - ПЕП образац?Као прво сам рад на Порталу Централног регистра обавезног социјалног осигурања подразумева коришћење квалификованог електронског сертификата, дакле то је основни предуслов за рад. Што се тиче овлашћења у систему Централног регистра обавезног социјалног осигурања, оно представља електронски уговор између даваоца овлашћења и овлашћеног лица, којим се овлашћено лице овлашћује да у име и за рачун даваоца овлашћења, предузима одређене радње.
Што се тиче „документа о додели овлашћења“, то је папирни образац који се може преузети са сајта Централног регистра и служи за доделу овлашћења за рад на Порталу Централног регистра (у одељку еУслуге, на сајту Централног регистра се налазе детаљна упутства и објашњења везана за доделу овлашћења). Како се овде ради о употреби Портала Централног регистра, овлашћења су креирана сходно функционалностима овог портала и немају везе са овлашћењима које подносите путем ПЕП обрасца којим се обезбеђују формални услови да порески обвезник може да електронски послује са Пореском управом преко ПЗС лица којима даје овлашћење (П - порески пуномоћник, З -законски заступник, С - порески саветник). Дакле ПЕП образац је искључиво везан за електронско пословање са Пореском управом.
На крају морамо да напоменемо још једном да је препорука да се овлашћења додељују електронским путем на начин који је описан у корисничком упутству (детаљно појашњење се налази у документу “Квалификовани сертификати, дигитални потпис и додела овлашћења” који можете преузети са сајта Централног регистра, одељак еУпутства), јер је овај начин много једноставнији и не подразумева никакву папирологију, а завршава се са буквално два клика мишем.
8.
Моје питање је следеће, да ли смо сагласно Правилнику о садржини и начину одређивања и додељивања јединственог броја за потребе социјалног осигурања добили Јединствени број од Централног Регистра? Ако нисмо какав је поступак за добијање?Чланом 4. Правилника о садржини, начину одређивања и додељивања јединственог броја за потребе социјалног осигурања прописано је да Централни регистар, по службеној дужности, у поступку регистрације одређује и додељује јединствени број свим осигираницима, осигураним лицима и обвезницима доприноса.
Такође је прописано да се по службеној дужности Јединствени број додељује свим затеченим обвезницима доприноса, осигураницима и осигураним лицима који су, у поступку успостављања Јединствене базе Централног регистра, преузети, из постојећих база података организација обавезног социјалног осигурања и Пореске управе, па ће тиме и вама као обвезнику доприноса по службеној дужности бити додељен Јединствени број. Јединствен број се користи у размени података између ЦР и организација обавезног социјалног осигурања.
9.
Да ли можете да ме упутите где могу да добијем примерак обрасца „ОВЛАШЋЕЊЕ“ којим ће директор наше здравствене установе овластити неколико запослених за рад тј. за пријаву осигурања, а имајући у виду да смо здравствена установа и да смо регистриовани у Привредном суду, а не у АПР-у, те да је потребно да то Овлашћење доставимо вама на валидацију.Обавештавамо вас да је овлашћење којим ће законски заступник овластити физичка лица за рад на порталу Централног регистра обавезног социјалног као и корисничко упутство за рад на потралу за обвезнике доприноса доступно на сајту Централног регистра (еУпутства).
10.
Како да знам да ли ме је послодавац пријавио?На порталу Централног регистра обавезног социјалног осигурања, осигураници су у могућности да провере да ли су пријављени на обавезно осигурање.
11.
Које се санкције предвиђају за несавесног послодавца?Казнене одредбе су утврђене чланом 40. Закона о Централном регистру обавезног социјалног осигурања:
Новчаном казном од 300.000,00 до 1.500.000,00 динара казниће се за прекршај подносилац јединствене пријаве - послодавац са својством правног лица ако не поднесе јединствену пријаву или ако јединствену пријаву поднесе по протеку рока из члана 12. овог закона.
Новчаном казном од 10.000,00 до 500.000,00 динара казниће се за прекршај подносилац јединствене пријаве - предузетник ако не поднесе јединствену пријаву или ако јединствену пријаву поднесе по протеку рока из члана 12. овог закона.
Новчаном казном од 5.000,00 до 150.000,00 динара казниће се за прекршај подносилац јединствене пријаве - послодавац физичко лице ако не поднесе јединствену пријаву или ако јединствену пријаву поднесе по протеку рока из члана 12. овог закона.
Новчаном казном од 300.000,00 до 1.500.000,00 динара казниће се за прекршај подносилац јединствене пријаве - послодавац са својством правног лица ако унесе нетачне податке у јединствену пријаву из члана 19. овог закона.
Новчаном казном од 10.000,00 до 500.000,00 динара казниће се за прекршај подносилац јединствене пријаве - предузетник ако унесе нетачне податке у јединствену пријаву из члана 19. овог закона.
Новчаном казном од 5.000,00 до 150.000,00 динара казниће се за прекршај подносилац јединствене пријаве - послодавац физичко лице ако унесе нетачне податке у јединствену пријаву из члана 19. овог закона.
Новчаном казном од 5.000,00 до 150.000,00 динара казниће се за прекршај одговорно лице корисника података Централног регистра који не изврши пренос података у Јединствену базу у складу са чланом 20. овог закона.
Новчаном казном од 5.000,00 до 150.000,00 динара казниће се за прекршај одговорно лице корисника података Централног регистра који не сарађују и не размењују податке којима располажу у складу са чланом 36. овог закона.
За радње из ст. 1. и 3. овог члана новчаном казном од 5.000,00 до 150.000,00 динара казниће се за прекршај и одговорно лице у правном лицу.
12.
Који је циљ оснивања Централног регистра обавезног социјалног осигурања?Успостављањем Централног регистра обавезног социјалног осигурања ће се омогућити ефикаснија контрола уплате доприноса.
Први који ће осетити корист јесу послодавци који ће уместо на три различита, тространа обрасца који су се предавали на два шалтера, Јединствену пријаву или одјаву радника моћи да пошаљу елекронским путем, преко информационог портала Централног регистра.
Осигураници ће имати могућност да, на месечном нивоу, прате да ли је њихов послодавац платио доприносе и на коју основицу.
Нови систем омогућиће да се врло брзо и ефикасно идентификују несавесни послодавци, а самим тим и постигне висок ниво наплате доприноса и оствари очекивани економски ефекат.
13.
Шта је јединствена пријава?Јединствена пријава је прописани образац у који подносилац уноси одговарајуће податке ради регистрације почетка обавезног социјалног осигурања, промена у току осигурања и одјаве са осигурања.
Ближа садржина и образац јединствене пријаве, докази који се достављају, као и јединствени методолошки принципи и јединствени кодекс шифара за унос података у Јединствену базу Централног регистра уређена је Уредбом о садржини, обрасцу и начину подношења јединствене пријаве на обавезно социјално осигурање, јединственим методолошким принципима и јединсвеном кодексу шифара за унос података у јединствену базу Централног регистра обавезног социјалног осигуарња.
14.
Који је законски рок за пријаву?Јединствена пријава подноси се најкасније пре ступања запосленог и другог радно ангажованог лица на рад, односно у року од три радна дана од дана почетка обављања делатности, односно од дана престанка запослења, престанка обављања послова или обављања делатности, односно од дана настале промене у току осигурања.
15.
Да ли су подаци који се налазе у Јединственој бази Централног регистра заштићени и осигурани?Централни регистар је одговоран за сигурност, заштиту и обезбеђење тајности података, такође је обавезан да предузима мере против неовлашћеног или случајног приступа Јединственој бази, мењања, уништавања или губитка података, неовлашћеног преноса и других облика незаконите обраде података, као и мере против злоупотребе личних података, у складу са прописима који уређују заштиту електронског документа.
Централни регистар је дужан да обезбеди непрекидно функционисање информационог система формирањем секундарне базе података и секундарног рачунарског система, који мора бити удаљен од места на коме се налази примарни информациони систем, чиме се обезбеђује континуитет његовог рада у случају поплаве, пожара и другог вида уништавања.
16.
Да ли Централни регистар обавезног социјалног осигурања може издати уверење који садржи податке из Јединствене базе осигураника?Централни регистар, на захтев осигураника, издаје Уверење о подацима из Јединствене базе, у електронском облику.
На захтев осигураника, уверење о подацима из Јединствене базе може се издати и у писаном облику. Оно ће се преузимати на шалтеру ПИО Фонда или РФЗО, а може и да се пошаље поштом, на кућну адресу.
17.
Да ли подносилац јединствене пријаве добија потврду као доказ да је Централни регистар примио пријаву?Да, потврда се без одлагања доставља на електронску адресу назначену у јединственој пријави. Потврда садржи време подношења пријаве, број под којим је пријава заведена и списак примљених докумената. На захтев подносиоца јединствене пријаве, потврда се може издати и у писаном облику, у организационој јединици организације за обавезно социјално осигурање којој се обрати.
18.
Коме могу да се обрате грађани који дођу до сазнања да им послодавац није уплатио доприносе?Пореској управи, у чијој је надлежности контрола обрачуна и плаћања доприноса, у складу са прописима који уређују порески поступак и пореску администрацију.
19.
Које послове из области социјалног осигурања обавља Централни регистар?Централни регистар обавља послове из области обавезног социјалног осигурања који се односе на:
1) успостављање и вођење Јединствене базе података;
2) вођење Регистра запослених, изабраних, именованих, постављених и ангажованих лица код корисника јавних средстава (у даљем тексту: Регистар);
3) регистрацију осигураника и осигураних лица;
4) додељивање јединственог броја;
5) евиденцију регистрованих обвезника доприноса, на основу података преузетих од органа и организација надлежних за регистрацију;
6) евиденцију о основицама доприноса и уплаћеним доприносима за обавезно социјално осигурање по свим основама и периодима на које се те уплате односе;
7) евидентирање обрађених података о обрачунатим и наплаћеним доприносима за обавезно социјално осигурање по послодавцу, односно исплатиоцу прихода на месечном нивоу;
8) додатна анализа података о обрачунатим и наплаћеним доприносима за обавезно социјално осигурање по осигуранику по свим основама приликом сваке исплате и извештавање Пореске управе о уоченим неправилностима;
9) евидентирање обрађених података о обрачунатим и наплаћеним доприносима за обавезно социјално осигурање по осигуранику на месечном нивоу;
10) усаглашавање података о обвезницима доприноса и осигураним лицима којима располажу Пореска управа, организације за обавезно социјално осигурање и други органи и организације;
11) комплексну и свеобухватну анализу унетих и обрађених података у роковима предвиђеним законом и указивање надлежним органима на уочене неправилности;
12) анализу унетих и обрађених података ради израде извештаја заинтересованим корисницима, у складу са законом и другим прописима;
13) свакодневну размену обрађених података о обрачунатим и плаћеним доприносима са законом дефинисаним корисницима;
14) обезбеђивање техничких услова за међусобно повезивање и усклађивање рада субјеката повезаних у систем Централног регистра у вези са достављањем података;
15) обезбеђивање електронске повезаности са другим регистрима и базама података које се воде у Републици Србији, а имају значаја за обвезнике доприноса и осигурана лица.
Централни регистар обавља и друге послове везане за успостављање, вођење и одржавање јединствене базе прописане законом и другим прописима.
20.
Појављује ми се грешка да је прекорачен рок за пријаву радника. Који су рокови за пријаву на обавезно социјално осигурање за носиоце осигурање и осигурана лица?Рок за подношење пријаве на обавезно социјално осигурање за носиоце осигурања је најкасније пре ступања запосленог и другог радно ангажованог лица на рад, односно у року од три радна дана од дана почетка обављања делатности, односно од дана престанка запослења, престанка обављања послова или обављања делатности, односно од дана настале промене у току осигурања (не рачунају се викенди и државни празници).
Осигурана лица ступају у осигурање даном подношења пријаве на обавезно социјално осигурање.
21.
Подаци о обвезнику (назив, адреса) који се приказују на порталу се разликују од оних уписаних у АПР-у. Како да то исправим?Потребно је да пошаљете скенирано решење из АПР-а на mail: info@croso.rs и извршићемо исправку података.
22.
За радника ми показује датум почетка осигурања 3.8.2013. То није датум почетка осигурања који сам навео на пријави коју сам поднео/ла на шалтеру ПИО/РФЗО. Шта значи овај датум?Јeдинствeну бaзу ЦРОСО-a чине приjaве кoje су прeузeтe у прoцeсу мигрaциje пoдaтaкa из бaзa oргaнизaциja обавезног социјалног осигурања (дo 03.08.2013.) и приjaве кoje сe пoднoсe дирeктнo Цeнтрaлнoм рeгистру (oд 06.08.2013.). Прoцeс мигрaциje пoдaтaкa урaђeн je у сaрaдњи сa прeдстaвницимa oргaнизaциja обавезног социјалног осигурања, oд кojих je фoрмирaн Tим зa мигрaциjу, рeшeњeм рeсoрнoг министрa. Дoгoвoрeнa су зajeдничкa прaвилa и дoнeтe oдлукe кoje ћe приjaвe и пoд кojим услoвимa бити прeнeтe у Jeдинствeну бaзу ЦРОСО-a. За део приjaвa кoje oргaнизaциje нису успeлe дa усaглaсe, oднoснo испрaвe, а подударале су се у већини података (ЈМБГ, ПИБ, основ осигурања,...) осим у датуму почетка осигурања, одлука Тима за миграцију је да се оне прeнeсу у Jeдинствeну бaзу ЦРОСО-a са системским датумом - 03.08.2013.године.
Обвезник подношења пријаве чији су радници мигрирани у систем Централног регистра са системским датумом 03.08.2013. године могу несметано за ту пријаву подносити промену, односно одјаву са осигурања или се јавити на шалтер неке од организација обавезног социјалног осигурања, а шалтерски службеник у сарадњи са осигураником, односно обвезником подношења пријаве ће утврдити тачне датуме почетка, односно престанка осигурања (на основу приложених доказа) и извршити исправку податка у бази Централног регистра, односно унети тачне датуме почетка или престанка осиурања који ће као такви за убудуће бити једнаки у свим организацијама обавезног социјалног осигурања.
Организације обавезног социјалног осигурања и даље задржавају своје основне базе као и податке садржане у њима и исте користе у остваривању права из пензијског и инвалидског и здравственог осигурања. Централни регистар одговара за тачност и потпуност података унетих у систем Централног регистра након оперативног успостављања, а то је 06.08.2013. године.